Årets webbentreprenörer startade på 24hbc

Hasseludden, 22 januari, 2009. Fyra killar låser in sig på ett rum med sina datorer och lämnar det inte, för så mycket mer än toalettbesök och en snabb matpaus, på ett helt dygn. 24 timmars intensivt programmerande senare finns Kundo.se online och en framgångsrik resa börjar.

Arbetskamraterna Björn Lilja, Jonathan Larsson, Emil Stenström och David Billskog hade en plan. De ville skapa en social kundtjänst där ett företags kunder inte bara ställer frågorna, utan också är med och bidrar till utveckling och förbättring.

– Det finns en amerikansk förlaga som vi inspirerades av, vi såg vad som hände där och bestämde oss för att ta fram en svensk version, berättar Björn.
Foto: Martin Stenmark

24hbc blev språngbrädan

Men hur får man tid till att utveckla idéer tillsammans, när alla ägnar sina dagar åt vanligt lönearbete? Lösningen kom som ett brev på posten när Ted Valentin anordnade det första 24 Hour Business Camp 2009.

– 24hbc är en unik möjlighet att få pröva sin idé och att få ur sig något man tänkt på länge. Det är många duktiga människor på plats och flera av de värdefulla kontakter jag har i dag knöts ute på Hasseludden, säger Björn.

Kundo skulle troligen ha startats även om de inte deltagit i 24hbc, men tack vare hacket fick de en riktig rivstart i och med den uppmärksamhet som eventet fick.

– Det gav en skjuts framåt, vi blev peppade, inspirerade och motiverade, säger Björn.

Minimalt med sömn, maximalt programmerande

Killarna bakom Kundo hade som sagt en klar idé redan när de satt i båten på väg ut till hacket. Och så mycket tid för umgänge och lek blev det inte för dem det där första året. I stället var minimalt med sömn och maximalt med programmerande som gällde.

– Det var väldigt intensivt, vi sov knappt fyra timmar och fokuserade helt på utvecklingen. Lite tråkigt kan man tycka, men vi hade ett mål.

Året efter var Björn och de andra tillbaka, och den här gången tog de det lite softare, något som de även planerar att göra på årets hack.

– 24hbc är ett utmärkt tillfälle för att knyta kontakter och byta idéer. Folk är otroligt hjälpsamma och delar med sig av kunskap och erfarenheter.

Kundo på heltid

Efter att den första versionen av Kundo kom upp på 24hbc 2009 har mycket hänt. Företaget har gått från att vara en gratistjänst till att bli en betaltjänst, och nya kunder strömmar hela tiden till.

Inom kort slutar Björn och Emil på sina jobb för att satsa helhjärtat på Kundo.

– I 2,5 år har vi levt och andats Kundo, det är verkligen som en liten bebis för oss. Det känns skönt att snart äntligen kunna ägna sig åt det på heltid.

För Björns del så är det första gången som han gått från idé till att driva ett eget företag. En otroligt spännande, men också tidskrävande, resa.

Björn har drivit företag tidigare, men det är första gången som han gjort det genom att bygga en produkt. Det var också en spännande, men tidskrävande, resa.

– Att bygga en webbtjänst går otroligt snabbt idag, vilket förstås är bra, men det skapar också en förväntan om att affärerna ska komma igång lika snabbt, och så har det inte riktigt varit. Vi har jobbat hårt för att komma dit vi är, och jag tror att det är just vår ihärdighet som gjort att det lossnar nu. Men hade någon sagt till mig 2009 att det skulle ta 2,5 år att komma dit vi är i dag så skulle jag nog lagt ner på stört, säger Björn med ett leende.

Årets webbentreprenörer

Som tur är så var det nu ingen som skvallrade för Björn om detta. Och tidigare i år fick han och de andra ett kvitto på att de faktiskt gör något riktigt bra, då de utsågs till årets webbentreprenörer av Internetworld.

– En fantastisk bekräftelse för allt jobb vi lagt ner!

På årets 24 Hour Business Camp kommer fokus att ligga mer på riktiga startups än vad det gjort tidigare, och på att få idéerna som startar ute på Hasseludden att faktiskt utvecklas till affärer.

Tanken är att de bra idéerna ska följas upp efter 24hbc. De som skapar de allra bästa tjänsterna kommer få möjligheten att presentera sig på Internetdagarna och Internet Discovery Day.

I morgon publicerar vi Björns topptips för hur man lyckas med sin startup.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *